۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

شوراى امنيت آزمايش اتمى كره شمالى را مورد بحث وبررسى قرار مى دهد


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از العربیة در پى آزمايش دومين بمب اتمى توسط كشور كره شمالى صبح روز دوشنبه 25/5/2009، شوارى امنيت سازمان ملل متحد امروز تصمیم گرفت با تشکیل جلسه ای فوق العاده این امر را مورد بررسی قرار دهد .

وزارت دفاع روسيه، انجام آزمايش اتمی توسط كره شمالى را تأييد كرد وگفت كه شدت اين انفجار حدود 10 تا 20 كيلو تن بوده است.

از سویی خبرگزاری رسمى کره شمالی امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام داشت، اين کشور "در تلاش برای تقویت همه جانبه ی توان هسته ای بازدارنده ی خود در روز 25 ماه مه یک آزمایش هسته ای زیر زمینی را با موفقیت به اجرا گذاشته است."

به گزارش خبرگزاری روسي "نووستي" قدرت اين انفجار درسطح انفجار بمب اتمى آمريكا است كه در سال 1945 بر روی شهر هيروشيما در ژاپن انداخته شد .

در آخرين گزارش هاى رسانه اى آمده است كه کره شمالی امروز دوشنبه چند ساعت پس از آزمايش زير زمينى بمب اتمى، سه موشک کوتاه برد را نیز که از ساحل شرقی این کشور پرتاب شده آزمایش کرده است.

نخستین آزمایش اتمی کره شمالی در اکتبر سال 2006، انجام گرفت.

طى چند هفته ی گذشته كره شمالى هشدار داده بود كه در اعتراض به اعمال تحريمهاى بين المللى عليه اين كشور به آزمايش هسته اى دست خواهد زد.

اين اقدام كره شمالى واکنش تند شماری از کشورهای جهان را در پى داشته است.
مسئولان دولتى در كره جنوبى با اشاره به انجام آزمايش بمب اتمى در كره شمالى، وقوع "زمين لرزه ى مصنوعى" را تأييد كردند.

رئیس جمهوری کره جنوبی، دستور داد تا جلسه فورى شورای امنیت ملی این کشور براى بحث اين رويداد تشكيل شود.
وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد سربازان ارتش در حالت آماده باش قرار گرفته اند و تحرکات ارتش کره شمالی را از نزدیک زیر نظر دارند .

باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، اين اقدام دولت کره شمالی را "براى كليه كشورهاى جهان نگران کننده "، توصیف کرده، و آنرا را به شدت محكوم كرده است. به گفته وى، رفتار غیر مسئولانه کره شمالی ثبات وآرامش شمال شرق آسیا را با خطرمواجه می کند.

رئيس جمهور آمريكا اين آزمایش هسته ای را تهدیدی برای صلح خوانده و درباره ی واکنش بین المللی به این مسئله هشدار داده است.

ماه گذشته، کره شمالی یک موشک دوربرد را آزمایش کرد و اعلام داشت که این موشک برای حمل ماهواره به فضا ساخته شده است، اما شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را به شدت محکوم و تحریم های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد.

كشور ژاپن ضمن محکوم کردن آزمایش هسته ای جدید کره شمالی، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شده است.

هیچ نظری موجود نیست: