۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

اعتراف به کسادی نمایش انتخابات


محمد خاتمى رئیس جمهور سابق رژیم در مصاحبه با سايت آفتاب در باره فضای انتخابات در کشور گفت شما وقتى در شهر مى ‌چرخيد، حسى از ياس بر آدم غلبه مى‌ کند.

میرحسین موسوى نيز در گردهمايى اعضاى ستادهاى انتخاباتى خود در سراسر کشور، از سردى فضاى انتخابات خبر داد و گفت فضاى انتخابات اصلا گرم نيست.


نمایش انتخابات؛ بی ‌تفاوتی به جای تب انتخابات

رادیو آلمان: بسیاری امیدوارند که با انتخاب رئیس‌جمهوری جدید، فصلی نو در روابط سیاسی ایران و جامعه جهانی آغاز شود. اما حال و هوای تهران، در آستانه انتخابات، بیشتر نشانگر بی‌تفاوتی است.

برای روزنامه‌فروشی که در یکی از خیابانهای فرعی نزدیک دانشگاه تهران کار می‌کند، امروز، بیست‌وچند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، روزی است مثل همه‌ی روزهای بهاری دیگر. رهگذرها هر از گاهی جلوی دکه می ایستند و تیتر مقاله‌های صفحه‌ی اول روزنامه‌ها را می‌خوانند. گاهی هم خم می‌شوند و روزنامه‌ای را سریع و دور از چشم فروشنده که با خانم مسنی در حال گفت‌وگوست، ورق می‌زنند.

روزنامه‌فروش که با حوصله مجله‌های فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را به خانم مسن حدود ۵۵ ساله معرفی می‌کند، حوصله‌ی جواب دادن به چنین سؤالهایی را ندارد: از اخبار انتخابات چه خبر؟ جواب می‌دهد: «نمی‌دانم. یعنی من این روزنامه‌ها را نمی‌خوانم که بدانم.»

بعد هم در حالی‌که خم ‌شده و روزنامه‌های پهن شده روی زمین را دوباره مرتب می‌کند، زیر لب می‌گوید: «اینقدر مشکل داریم که به انتخابات فکر نمی‌کنیم. با این وضع گرانی چه فرقی می کند که کی ...» و صدایش در سروصدای موتوری که در پیاده‌رو استارت می‌زند، گم می شود.

خانم مسن که بالاخره یک مجله پیدا کرده، در حالی‌که درون کیف دستی‌اش دنبال کیف پول می‌گردد، بی‌مقدمه می‌پرسد: «مگر می‌خواهید رای بدهید؟ حوصله داریدها! با این کاندیداهای افتضاح.»

البته فهرست نامزدهای انتخاباتی هنوز اعلام نشده است. از برنامه های انتخاباتی هم خبری نیست. در واقع غیر از سخنرانی‌های جسته و گریخته اینجا و آنجا، هنوز معلوم نیست چه کسی چه برنامه‌ای دارد.

هیچ نظری موجود نیست: