۱۳۸۸ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

مشاهده آنفلوآنزای خوکی در اسرائیل و اسپانیا


سازمان خوار و بار جهانی (فائو) می گوید هیاتی را برای تحقیق در مورد منشاء آنفلوآنزای خوکی به مکزیک اعزام کرده است.

هیات اعزامی در مورد این ادعا که خوک های پرورش یافته در مزارع صنعتی منشا این بیماری هستند، تحقیق خواهد کرد.

آنفلوآنزای خوکی تا کنون منجر به مرگ بیش از یکصد و پنجاه نفر شده است.

در جدیدترین مورد، ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در اسرائیل، اسپانیا و بریتانیا تائید شده است. در هر کدام از این کشورها دو مورد ابتلا به این بیماری دیده شده است.

جوزف دمنش، مدیرکل فائو به بی بی سی گفته است که پخش شایعاتی در ماه گذشته در مورد بیمار شدن افرادی که دز نزدیکی این مزارع زندگی می مردند باعث شد تا فائو دست به اقدام فوری بزند.

سازمان بهداشت جهانی امروز درجه هشدار در مورد همه گیری آنفلوآنزای خوکی را افزایش داد.

دفتر سازمان بهداشت جهانی در ژنو، سوئیس، پس از مشورت با متخصصان، درجه هشدار در مورد احتمال شیوع این بیماری در سطح جهانی را از "درجه 3" به "درجه 4" افزایش داد.

جدول مورد استفاده سازمان بهداشت جهانی خطر گسترده بیماری های واگیردار در سطح جهانی را از 1 تا 6 درجه بندی کرده است که هشدار درجه 6 به معنی قابلیت انتقال سریع عامل یک بیماری و انتشار آن در دست کم دو منطقه در جهان است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی دریافت گزارش هایی از موارد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در شماری از کشورهای جهان را نگران کننده خوانده و گفته است که این گزارش ها لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از فراگیر شدن این بیماری در سطح جهانی را یادآور می شود.

به گفته این سخنگو، با توجه به اینکه در هر زمان، تا نیم میلیون نفر در حال سفر هوایی هستند، زمینه مساعدی برای انتقال عامل آنفلوآنزای خوکی به نقاط مختلف جهان وجود دارد.

پیشتر مقامات بهداشتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شهروندان خود توصیه کرده بودند تا به منظور جلوگیری از ابتلای به آنفلوآنزای خوکی،در حال حاضر برنامه مسافرت خود را به مکزیک و بخش هایی از ایالات متحده، به خصوص نواحی هم مرز مکزیک، به تعویق اندازند.

مکزیک

بیشتر موارد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی از مکزیک گزارش شده است

روز دوشنبه، منابع بهداشتی مکزیک اعلام کردند که شمار قربانیان آنفلوآنزای خوکی در آن کشور به مرز یکصد و پنجاه نفر ر رسیده و تا کنون بیش از یکهزار و ششصد نفر نیز به ظن ابتلای به این بیماری تحت درمان قرار گرفته اند.

ایالات متحده نیز از تشخیص دست کم پنجاه مورد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی خبر داده اما گفته است که تا کنون این بیماری تلفاتی در این کشور نداشته است.

در عین حال، مقامات بهداشتی آمریکا گفته اند که در حال حاضر خطر بروز همه گیری در آمریکا وجود ندارد و توصیه اتحادیه اروپا در مورد خودداری از سفر به ایالات متحده را مبالغه آمیز و غیر ضروری توصیف کرده اند و باراک اوباما، رئیس جمهوری، گفته است که خطر انتشار آنفلوآنزای خوکی "نگران کننده" است اما نباید باعث اضطراب عمومی شود.

مبتلایان در کشورهای دیگر

تا کنون تعدادی از کشورها مواردی از ابتلای به آنفلوآنزای خوکی یا مشاهده عوارض شبیه به آن را گزارش کرده اند که به نظر می رسد اکثر مبتلایان از کسانی بوده اند که اخیرا به مکزیک سفر کرده یا با چنین افرادی در تماس بوده اند.

در بریتانیا، مقامات بهداشتی وجود دو مورد ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در شهر گلاسگو را تایید کرده و گفته اند که این دو بیمار، که اخیرا از مکزیک بازگشته اند، در یکی از بیمارستان های شهر در قرنطینه قرار گرفته اند اما نمی توان ابتلای هفت تن دیگر را که با این دو در تماس بوده اند تائید کرد.

فرودگاه پیر تورودو در کانادا

تدابیر ویژه ای در تعدادی از فرودگاههای جهان به اجرا در آمده است

وزیر بهداشت بریتانیا گفته است که این کشور برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای خوکی آمادگی لازم را دارد و ذخایر داروی ضد ویروسی موسوم به تامیفلو به ارزش پانصد میلیون پوند برای درمان مبتلایان احتمالی در دسترس است.

زلاند نو نیز اعلام کرده که سیزده دانش آموز را که پس از بازگشت از سفر مکزیک با عوارضی شبیه آنفلوآنزای خوکی به مراکز درمانی مراجعه کردند، همراه با والدین و آموزگاران آنان در محلی خاص زیر نظر گرفته است.

در آلمان، اقداماتی برای معاینه مسافران مظنون به ابتلای به آنفلوآنزای خوکی در فرودگاه بین المللی فرانکفورت به اجرا گذاشته شده و فرانسه نیز تدابیر مشابهی را در فرودگاه شارل دوگل اتخاذ کرده است.

کشورهای شرق آسیا، که مراکز اصلی بروز بیماری های سارس و آنفلوآنزای مرغی در سال های اخیر بوده اند، به خصوص در مورد شیوع آنفلوآنزای خوکی احساس نگرانی می کنند و هشدارهای سازمان بهداشت جهانی را به دقت مورد توجه قرار داده اند.

سنگاپور، تایلند، ژاپن و فیلیپین با استفاده از دماسنج های مخصوص، مسافرانی را که از منطقه آمریکای شمالی به این کشورها وارد می شوند تحت معاینه قرار می دهند و کره جنوبی و اندونزی نیز گفته اند همین شیوه را به کار خواهند گرفت.

هنگ کنگ و تایوان، همراه با روسیه، اعلام کرده اند که مسافران بازگشتی از مناطق آلوده را در قرنطینه قرار می دهند و دولت چین نیز از کسانی که ظرف دو هفته اخیر دارای عوارض بیماری آنفلوآنزا بوده اند خواسته خود را به مراکز درمانی معرفی کنند.

در عین حال، برخی از کارشناسان گفته اند که توجه به کسانی که نشانه های آنفلوآنزای خوکی را نشان می دهند چندان فایده ای در جلوگیری از شیوع این بیماری ندارد زیرا این عوارض آنفلونزای خوکی مدتی پس از ورود ویروس عامل بیماری به بدن شخص مبتلا، قابل مشاهده و تشخیص است.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: